"De Analytics Translator slaat de brug tussen de business en data-experts en helpt organisaties in drie duidelijke stappen data om te zetten in waardevolle inzichten en acties."
Lianne Klaver - Analytics Translator
Organisaties kunnen veel tijd besteden aan het doorgronden van veel data, zonder altijd de juiste inzichten te verkrijgen. Innoveren door gebruik van de meest moderne technieken in AI garandeert helaas ook niet altijd bruikbare inzichten die tot actie leiden. Zowel het scherp krijgen van het vraagstuk als het definiëren van de juiste technologie om dit vraagstuk te beantwoorden kan een ingewikkelde taak zijn. En als je dan een dataoplossing hebt ontwikkeld die de vraag beantwoordt, hoe veranker je deze dan in je organisatie? Hier komt de rol van Analytics Translator in beeld. Deze specialist slaat de brug tussen de business en data-experts en helpt organisaties in drie duidelijke stappen data om te zetten in waardevolle inzichten en acties.
Stap 1: Het definiëren van de juiste use cases
Het begint allemaal bij het definiëren van de juiste use cases die aansluiten bij de behoeften van de business. De Analytics Translator helpt de organisatie bij het achterhalen van de vraag achter de vraag en vertaalt deze behoefte naar een use case die realistisch en technisch haalbaar is, en vooral ook waarde toevoegt aan de organisatie. Welke inzichten willen de stakeholders verkrijgen en waarom? Hoe verhoudt zich dit tot andere lopende prioriteiten? Waar zit de huidige pijn, en welke problemen wil men oplossen? Maar vooral, welke acties kan de organisatie ondernemen zodra de benodigde inzichten zijn verkregen? De Analytics Translator zorgt er samen met de data-experts voor dat de juiste technische oplossing voor een businessprobleem gevonden wordt.
Stap 2: Ondersteuning bij de positionering van een dataoplossing in de organisatie
Er is een use case opgepakt en een eerste versie van de technische oplossing gerealiseerd. Maar wat nu? De Analytics Translator beoordeelt of de gegenereerde inzichten van de dataoplossing voldoende bruikbaar zijn en of er eventueel nog behoefte is aan verdere uitleg en optimalisatie. Tijdens het implementatieproces slaat de Analytics Translator de brug tussen de business en de data, door voortdurend de businessbehoeften af te stemmen op de technische oplossingen. De Analytics Translator ondersteunt de organisatie in dit proces al bij het implementeren van de oplossing door het aanwakkeren van enthousiasme bij de stakeholders. De buy-in van het team is immers nodig om een dataoplossing echt goed in je organisatie te verankeren!
Stap 3: Verminderen van complexiteit
Tijdens het positioneren van de dataoplossing in de organisatie identificeert de Analytics Translator waar de behoefte aan verdere uitleg ligt. Met behulp van trainingen en inspiratiesessies kan de Analytics Translator helpen bij het vergroten van kennis binnen een organisatie. Het is belangrijk dat medewerkers begrijpen wat data is, hoe het wel en niet gebruikt kan worden, en wat er nou eigenlijk onder de motorkap zit van bijvoorbeeld een AI-model. Hoe gebruik je de dataoplossing? Wat zijn de implicaties van data en AI? Passie voor uitlegbaarheid is een van de grootste troeven van een Analytics Translator, omdat begrip van de oplossing de aarzeling bij werknemers zal wegnemen om de oplossing te gebruiken en te vertrouwen op de kwaliteit van de gepresenteerde data.
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden bij Future Facts Conclusion?
Wij zijn altijd op zoek naar talentvolle Analytics Translators. Bekijk de openstaande vacature en wie weet worden we collega’s!
De Hot ITem Groep maakt onderdeel uit van het Conclusion ecosysteem. Een unieke bundeling van bedrijven op het gebied van Business Transformatie en IT Services, met elk hun eigen signatuur en vakgebied. Wat ons verbindt? De drive om met oplossingen te komen die echt impact maken.